Thursday, August 18, 2011

Aku & Radio (1)


Semalam radioku disambar petir. Teringat kata-kata aku pada Cik Izan, “itulah satu-satunya penghibur di dalam rumah ni yang kita ada,”.

Tak sangka, sekelip mata tiba-tiba nikmat yang disyukuri itu dirampas semula. Satu letupan kecil berlaku ketika kami sedang enak berbual. Petir telah menyambar radio yang menjadi peneman aku sedari di kampus lagi. Terbakar. Tak berbunyi lagi.

Walaupun radio itu sudah buruk, kelihatannya seperti  ‘hidup segan mati tak mahu’, tidak lagi digunakan di zaman serba canggih dan berteknologi terhebat, aku tetap menghargai radio itu. Aku tak lupa jasanya menemani dan menghiburkan hati aku suatu ketika dulu sehingga kini, sehingga ia tidak mampu lagi.

Maka rumah menjadi sunyi. Nasib baiklah ada radio gabungan siren dan lampu suluh pemberian MBSA. Walau bunyinya kurang sedap, tetapi cukup untuk memecahkan suasana yang sepi. Tambahan pula, apabila lagu raya berkumandang. Cukup gembira, cukup terhibur. 

Siapa mungkin menghargai kewujudan gajet murah itu? Siapa lagi menggunakan radio bateri? Malah, aku juga memandang sebelah mata akan gajet tersebut. Kalau kita bawa ia untuk didengar di dalam bas atau keretapi sekalipun, pasti ada saja mata-mata yang memandang jelek dan bibir-bibir yang tersenyum sinis. 

Kita tidak sedar, betapa bermaknanya radio murah dan kolot itu kepada orang lain. Mungkin suatu hari kepada diri kita sendiri. Seperti aku. Malah, ia mungkin harta bernilai buat orang-orang miskin dan tidak berkemampuan. Kalau hilang atau rosak, boleh menjadi sebuah kesedihan dan tangisan. Di sini aku belajar memahami makna menghargai. Menghargai segalanya yang aku ada.

Ada beberapa iktibar daripada kisah di atas yang ingin aku kongsikan. Pertama, radio yang setia menemani aku akhirnya dirampas Allah sekelip mata saja. Sebagai pedoman, begitulah juga yang mampu berlaku kepada orang-orang yang kita sayangi dan harta-harta yang kita agungi. 

Suatu saat, ibu dan ayah, ahli keluarga, sahabat baik, teman istimewa, suami isteri, pasti akan pergi meninggalkan kita. Pemergian itu takkan mampu dijangka. Mungkin sebentar lagi. Maka, lakukan apa saja untuk menunjukkan rasa penghargaan dan kasih sayang kita buat mereka. Buang segala ego dan sengketa. Sementara semuanya masih ada.

Di satu ketika juga, jika Allah inginkan, harta-harta yang kita agung-agungkan selama ini sebagai penyenang kehidupan mampu lenyap dalam sesaat saja. Maka, manfaatkan harta-harta tersebut pada jalan kebaikan. Galas ia sebagai satu amanah, hanya pinjaman dari Allah sebagai penguji kepada kita. Sejauh mana kita mencintai harta dunia, berbanding harta akhirat.

Iktibar kedua? 

Insya-Allah bersambung lah yer...

No comments:

Post a Comment