Sunday, April 10, 2011

Belajar Memahami Untuk Difahami


Banyak beza sebenarnya antara lelaki dan wanita. Fizikal tu memangla dah sah-sah tak sama, ni aku nak cerita bab perbezaan dari aspek apa yang wanita nak dan apa yang lelaki tak tau wanita tu nak dan sebaliknya la.

Aku tertarik dengan apa yang kawan aku baru kenal share masa pergi Kedah hari tu. Wanita ni bila dia stress dengan kerja, dia mesti cari pakwe dia dan luahkan segala bebanan dan perasaan geram dia tu. Dia tak harap apa-apa pun. Cuma nak si dia jadi pendengar je. Itu dah jadi satu kepuasan pada dia.

Yang si lelaki ni pulak konon-kononnya nak bagi solution, "u berhenti je la kerja..", takpun "u sound je dia..bos macam tu memang saja nak ambil kesempatan," dan macam-macam lagi. Then wanita tu mula la nak judge lelaki tu. "Dia ni saja je nak bagi aku lagi stress.." takpun, "ish..ada ke suruh aku buat macam tu..ntah apa-apa punya pendapat,".

Ni takde la sebijik dengan apa yang kawan aku tu cakap, tapi lebih kurang macam tu la..so, maknanya kat sini, bila wanita cerita masalah diorang, lelaki dengar jer la..takyah nak susah-susah bagi pendapat kecuali kalau dia yang minta. Ni untuk elak korang di judge oleh wanita.

Ha..wanita plak..kita ni kaum yang sangat concern dengan masalah orang terutamanya someone special. Betul tak? Tapi, menurut kawan aku ni..takpayah! (dia lelaki, so aku percaya la jugak!). Lelaki bukannya jenis suka cerita masalah dengan awek dia. Bagi dia, benda tu dia boleh settlekan sendiri. Diorang kan ego tinggi. Konon kalau cerita kat wanita, seolah-olah diorang lemah dan tak mampu galas masalah tu.

Yang wanita plak, kalau si dia tak cerita masalah dia tapi asyik buat muka takde mood bila berjumpa, mula la rasa tak dihargai. Bila tanya, "u ada masalah ke? bagitaula..mungkin i boleh tolong." senang je si dia jawab, "takde apa la.." kalau korang push banyak kali, dia jawab..tapi bunyinya cam nak taknak je bagitau. Lelaki tu mesti fikir, "buat aku tertekan lagi la pompuan ni..". huh...

Bila pasangan ni mula judge antara satu sama lain,mula la rasa tak serasi. cam aku cakap tadi..dah tu faham-faham la apa jadi. Tapi, kalau ada sikap saling menerima seadanya, itu satu bonus la..

Kadang-kadang bila perkara macam ni selalu berlaku, tu yang buat pasangan rasa tak serasi. Tapi, kalau dapat diselesaikan segera, mungkin hubungan tu dapat diselamatkan..entah la, korang fikir-fikirkanla betul ke tak...

Aku rasa betul je kot..based on aku punya experience dolu-dolu..aku sahkan betul 100%! ;-)


1 comment: