Tuesday, April 5, 2011

Laut Kita Dicemari Radiasi Nuklear?

This week aku menulis tentang radiasi nuklear kat Jepun.Macam biasa,apa-apa nak tulis mesti kena collect various of info dulu..apa yang aku tahu,sekarang orang tengah panik pasal radiasi tu dah mencemari air lautan pasifik. So, aku pun call pihak Agensi Nuklear Malaysia untuk dapat sikit updated info la.

Tapi, diorang sebenarnya takbleh komen benda tu. Yang aku dapat cuma general info tentang kesan-kesan radiasi. Pasal senario 'full meltdown'. Lain-lain info,semua kena tengok dekat laman web agensi tu. Bila aku tengok bahagian press realease..ada la story daily update tentang apa yang pihak Agensi keselamatan Industri & Nuklear Jepun buat untuk kawal radiasi tu dari merebak. Korang baca la sendiri kat link ni eh..
http://www.nisa.meti.go.jp/english/index.html

Sekarang ni Malaysia pun tak kecoh-kecoh sangat pasal radiasi ni. Yer la, kalau rakyat panik,satu negara huru-hara. Mula la jadi 'cacing kepanasan'. Serang pemimpin habis-habisan,suruh ambil tindakan segera. Jangan buat tak peduli. Tapi, kita tahu ke diorang tak peduli? Kita tak nampak apa diorang buat,jadi jangan menggelabah tak tentu hala.

Tapi, aku nak cerita la sikit apa yang seorang kapten kapal Malaysia bagitau aku. Dia kata sebenarnya Malaysia dalam bahaya. Setiap hari, kapal Malaysia berulang-alik ke Jepun,jadi kapal tu perlu menyedut air laut kat Jepun untuk seimbangkan kapal tu. Bila sampai Malaysia, kapal tu buang air yang disedut. jadi,korang mesti dapat bayangkan apa yang berlaku..dan cuba imagine, setiap hari kapal-kapal Malaysia ulang-alik 2-3 kali ke Jepun. Paling bahaya mestila Bintulu dan Port Klang...itu kata Kapten tu la.

Aku macam nak tanya juga Agensi Nuklear Malaysia pasal hal tu tapi aku tau diorang takkan komen. Aku pun tak boleh nak tulis dalam artikel aku. Benda ni tak ada pengesahan daripada pihak berkuasa. Orang lain tak kecoh, takkan aku nak bikin kontroversi kot. So, just citer2 la kat sini..sharing is caring...apa yang penting, kita kenala ambil langkah sentiasa alert dengan situasi bahaya macam ni..

Atas dasar prihatin aku kepada korang semua dan diri aku sendiri, rujuklah link ni untuk dapatkan maklumat detail apa yang kita patut buat jika radiasi nuklear ditakdirkan sampai ke negara kita..baca kat sini tau..
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110316-1.pdf

No comments:

Post a Comment