Thursday, July 7, 2011

Aku & Remove Friend

“Weh, awat hang remove dia kat Facebook? Hang benci kat dia eh?”

Setahu aku, aku tak pernah tergamak remove sesiapun dari friendlist di Facebook aku. Mestilah aku tahu, sebab diri aku. Apalah Julida ni.

Tapi, di dalam sejarah pengetahuan dan kesedaran aku itu, aku terpaksa remove seseorang. Aku tak tahu bagaimana perasaan dia apabila melihat profile aku dengan tertera sebuah kotak yang tertulis ‘Add Friend’. Pasti dia tertanya-tanya, kenapa nak kena add lagi ni? Itu maknanya awak bukan kawan saya lagi di dalam FB lah!

Hemm. Kenapa aku kena remove dia? Adakah kerana aku sakit hati, mahu lupakan dia, benci dia, tak mahu dia wujud lagi dalam hidup aku, atau aku meluat tengok muka dia dekat profile picture? Tiada satu jawapan yang betul.

Aku terpaksa remove dia kerana aku terpaksa. Terpaksa demi kebaikan dia. Demi kebaikan aku. Demi kebaikan semua. Aku percaya, jika kita berkorban supaya orang lain bahagia, insya-Allah kita juga akan bahagia. Allah kan Maha Adil.


Ini kesimpulan daripada pemerhatian aku terhadap kisah hidup yang mustahil, palsu dan mungkin juga benar. Mengapa kita perlu remove bekas kekasih, bekas tunang, bekas suami dari FB? Jawapannya satu saja, supaya kita tak jadi stalker!

Cuba bagitau aku, siapa yang boleh tahan diri dia dari tengok profile bekas kekasih, apa status dia, wajah terkini dia, apa yang dia buat, masih hidup lagi ke atau...(agak kejam ayat ini, bukan untuk ditiru ya!). Awak boleh? Oh hebat. Tahniah.


Hakikatnya, kita tidak mahu menyusahkan diri sendiri terus mengambil tahu tentang orang yang sudah tiada apa-apa hubungan dengan kita dan kita sendiri mahu dia hidup bahagia tanpa perlu tahu tentang diri kita. Kita boleh berkawan dengan bekas kekasih? Boleh kah? Berkawan macam biasa, tanpa ada apa-apa perasaan?

Kalau ada yang boleh, aku memang respek tahap gunung everest lah! Aku tak boleh. Bukan berdendam, bukan berharap. Tetapi, itulah hakikat.


Jadi, aku harap dia tak salah faham jika dia tak wujud lagi di dalam buku muka aku. Aku cuma memberi ruang dia untuk hidup bahagia tanpa aku. Aku pula cuba berdikari dan mencari bahagia tanpa dia. Haha jiwang la pulak. Aku rasa dia pun tak kisah. Tapi, aku yang kisah. Tak suka orang salah faham dengan tindakan aku. So, good luck and have a nice life bro! =) -Rock pulak entri aku kali ni-

Bukan memutuskan silaturrahim, sekadar membiarkan kau terbang bebas.

Kalau dia tak baca pun, sapa-sapa yang kenal dia, tolonglah sampaikan ye!



1 comment: