Sunday, July 24, 2011

Dia Baik Sangat, Tak Layak Untuk Aku!

“Kalau ada rupa, ada harta, hati macam setan tak guna jugak!”

Wah, ganas dialog aku kan. Aku rasa ini yang selalu aku dengar orang cakap bila ada yang nak kenen kan diorang dengan pasangan yang kacak, jelita dan berharta. Konon-konon tak nak la, takut tak bahagia. Orang yang macam ni tak memandang material. Tapi tak lah sampai pengemis pun dia sapu asal hati baik. Kalau boleh yang sederhana, tapi hati mau suci la!

Tapi, kali ni aku nak berbincang dengan korang tentang orang yang dah berjumpa dengan pasangan yang berhati baik memang dia pun salute habislah, tapi tiba-tiba dia rasa patut lepaskan orang tu untuk orang lain yang lebih baik. Kononnya dia tak layak la.

“Dia tu baik sangat...aku rasa memang tak layak gila lah! Dia boleh dapat orang yang lebih baik daripada aku, so aku lepas dia..”

Kalau orang macam ni kita cakap je, “hang tu memang jenis tak reti bersyukur! Dah Tuhan bagi yang baik, hang tolak. Yang jahat, lagi la hang takmau! Dah tu hang nak yang baik+jahat ka?”

Tapi, pandai pula dia bidas balik, “aku rela menderita asalkan orang yang aku sayang tu bahagia..sebab aku rasa orang lain yang boleh bahagiakan dia, aku tak mampu...”

Manusia memang meng’konfius’kan, kan?

Kalau dah tau tanak orang baik, baik awal-awal tak payah cari orang baik. Masa nak berkenalan tu, pergi tanya kawan dia dulu, kalau baik, haa..adios amigos la. Janganlah gatal-gatal nak pergi tackle pulak! Dah bila dia dah tangkap cintan kat kita, nak lepaskan pulak sebab alasan..dia terlalu baik! Wah-wah, memang terbaekk lah orang macam tu...

Pada pendapat aku...dan dari apa yang aku rasa...kalau kita dah jumpa dengan seseorang yang cukup baik, melayan kita dengan baik, menjaga hati dan perasaan kita...kita juga sepatutnya jaga dia baik-baik. Kalau timbul perasaan rendah diri sebab kita tak sebaik dia, bukan undur diri..tetapi, kita juga patut jadikan sifat dia sebagai contoh. Bangkit dan jadi baik seperti dia!

Bersyukurlah Allah kurniakan seorang yang baik buat kita! Terima dirinya kerana Allah.

“Barangsiapa memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, dan menikah kerana Allah, maka sempurnalah imannya.” (HR. Abu Dawud)

Lupakan kisah-kisah lama. Dosa-dosa silam. Diri kita adalah apa yang kita ada sekarang, bagaimana kita sekarang. Jadi, bentuklah diri yang ada sekarang agar setanding dengan dia. Kalau tak setanding pun, sekurang-kurangnya kita tak sia-siakan kebaikan dia pada kita.

Ingat, kalau kita jahat, Allah beri kesempatan kita bertemu seorang yang baik, mungkin untuk dia bantu kita berubah. Apa yang kita lihat pada dirinya membuatkan kita melihat apa yang ada dalam diri kita. Itu akan menimbulkan rasa menyesal dan kita pasti bermuhasabah diri. Justeru, jangan sia-siakan peluang itu. Hargailah seseorang yang baik yang ada bersama kita.

Mungkin dia hanya pinjaman Allah buat kita. Satu hari, andai ditakdirkan dia hilang dari hidup kita..sekurang-kurangnya kita telah memanfaatkan setiap kebaikan yang dia lakukan buat kita untuk mencuba menjadi yang terbaik.

Percayalah, orang baik yang terus bersabar bersama seorang yang ‘nakal’, tiada apa yang diimpikannya selain ingin berusaha membimbing dan melihat orang itu mampu berubah. Jangan biar pemergiannya kelak mencipta penyesalan di hati kita untuk selamanya...

Selamat bermuhasabah diri...Julida dan anda sekalian...:-)

No comments:

Post a Comment