Tuesday, October 11, 2011

Engage To...

Gementar. Kelam-kabut. Itu yang aku dan mak rasakan. Masakan tidak, persiapan pertunangan hanya kami berdua yang uruskan. Bukan tidak mahu memberitahu saudara-mara, jiran-jiran. Bukan tidak mahu meminta tolong orang. Tetapi, pengalaman pahit lalu membuatkan kami lebih senang melakukannya sendiri. Biarlah apa orang nak kata. 

Ringkas. Itu yang pasti berlaku pada hari pertunanganku. Menyambut rombongan empat buah kereta dengan majlis yang serba ringkas. Sebelum rombongan datang, hatiku tak henti-henti berdoa agar keluarganya dapat menerima aku dan keluarga seadanya. Tiada yang aku impikan melainkan semuanya berjalan dengan sebaiknya.

Ketika kedua-dua belah keluarga berbincang, aku terus berdoa. Adatlah, pasti ada sesuatu yang tidak dipersetujui. Bila itu berlaku, kacau-bilaulah hatiku. Alhamdulillah, cincin yang dibawa disarungkan ke jari manisku oleh ibunya. Saat itu, hanya perkataan syukur yang mampu aku ucapkan. (hati meronta-ronta gembira tahap gaban).

Paling menarik, aku menemani mak dan ayahnya bersiar-siar di Georgetown. Sekurang-kurangnya aku punya sedikit ruang dan peluang untuk bermesra dengan keluarganya. Terima kasih abang, adik, Salwa yang sudi menemani aku menemani keluarganya. 

Terima kasih tak terhingga pada mak. Banyak bersusah payah demi aku. Abah, yang menerima pilihanku dengan dada yang terbuka. Menyambut dan melayani tetamu dengan gembira. Keluarga dia, yang menerima aku dan keluargaku seadanya. Berpenat lelah datang dari jauh dan menjamah masakan kami yang tidak seberapa. 

Tunangku, Azlan..terima kasih di atas segalanya..Maafkan Jue kerana hanya itu yang mampu kami sediakan untuk menyambut rombongan abg...

No comments:

Post a Comment