Friday, August 5, 2011

Aku & Manja Sangat?

“Sikit-sikit nangis, sikit-sikit nangis, manja sangat!”

Dialog sebegini dah selalu aku dengar. Biarlah orang menggelar aku ratu air mata ke, jiwa lemah ke, manja terlebih ke, tak cukup emotional support ke, cakaplah. Ini diri aku.

Kalau aku menangis bukan bermakna aku stress. Tak bermaksud aku putus asa dalam hidup ni. Tak berkemungkinan aku punya jiwa yang lemah. Tetapi, ramai ke yang percaya ‘menangis merupakan sebuah terapi diri’? Aku rasa tak ramai. Mereka melihat airmata adalah tanda kelemahan.Bagi aku, apabila aku menangis, aku cuba melupakan, dan muhasabah diri.

Yes, aku akui hati aku ni terlalu sensitif. Mudah tersentuh. Mudah terasa. Jadi, aku menangis untuk tenangkan diri aku. Salah ke? Dah ini cara aku. Aku tak minta sesiapa pun pujuk aku atau kisah dengan tangisan aku. Buat tak tahu sudahla kalau meluat sangat. Malah, kalau aku menangis sekalipun, ada ke aku tayang muka seposen ni pada sesiapa?

Maaf. Agaknya penulisan aku kali ini agak beremosi. Bukan emosi, cuma menegaskan. Memberi peringatan. Jangan pernah menilai dalaman seseorang dari pandangan luaran. Kalau jiwa aku lemah, takkan ada senyuman di bibir aku macam sekarang ni dah. Dan aku takkan berada di mana aku berada sekarang.

Tangisan aku yang terbaru kerana seseorang yang melepaskan kemarahannya pada aku kerana kesilapan dirinya sendiri. Ramai yang kata aku yang manja sangat, dia gertak sikit dah terasa. Baiklah, orang yang berkata sebegitu tak meletakkan dirinya dalam situasi aku. Seperti yang kita belajar, bila melihat kepada masalah orang lain, try to put your self in their shoes.

Apabila sesuatu masalah timbul dek kesilapan sendiri, kitalah yang perlu mengawal keadaan dengan sebaiknya. Bukan menjadikan rasa marah sebagai satu kepuasan dan cara melepaskan tekanan. It is normal, bila kita membebel pada seseorang kerana dia telah melambatkan kerja kita. Dan kerana kealpaannya, kita yang perlu menanggung risiko. Maka, patutkah dia pula menengking dan buat 'bebal' pada kita? Gunakan kuasa komunikasi yang baik apabila berada dalam situasi ini.

Aku bukan seorang yang ego. Tetapi, aku mengucapkan jutaan terima kasih di atas layanan sebegitu. Kerana ianya berlaku pada diri aku, bukan orang lain. Dan aku tak rasa dia akan melayan orang lain seperti yang dia lakukan pada aku. Maklumlah, kata orang, aku selalu membiarkan orang mengambil kesempatan ke atas diri aku, dan mudah dibuli. Mungkin kerana itu, ada yang tidak ingin dan tidak mahu menghormati perasaan aku.

Biasalah, kehidupan. Cuma sebagai iktibar kepada semua, jika berada di dalam situasi kemarahan, berikan senyuman dan berkata-katalah dengan lembut. Itu lebih menjernihkan keadaan. Dan apabila melihat seseorang menangis, berikanlah kata sokongan, bukan kritikan. Jika kita ingin diri kita dihormati, begitu juga dengan orang lain.


-Beralah, tak semestinya lemah. Cuba menang dalam konflik, tak semestinya tenang.


No comments:

Post a Comment