Wednesday, June 15, 2011

Aku & Stokin

Apa hal pulak stokin nih? Yes, aku nak bercerita tentang stokin. Tetapi bukan pasal hantu stokin. Atau stokin jenis fabrik apa yang elok dipakai. Ia tentang pemakaian stokin. Tahukah anda bahawa kaki juga adalah aurat wanita? Ada yang tahu tetapi malas nak pakai. Ada yang tahu tetapi buat-buat tak tahu. Ada juga yang tahu tetapi was-was.

Was-was di sini bermaksud tidak berapa yakin bahawa pemakaian stokin juga termasuk dalam menutup aurat. Aku tergolong dalam kategori yang ketiga. Pelik budak wartawan I Luv Islam ni! Mungkin begitu kata anda. Tak mengapa. Aku juga bukan terrer sangat bab agama. Masih memperbaiki dan menyebarkan.


Ya, aku tahu stokin perlu dipakai supaya lengkaplah penutupan aurat seorang wanita Muslim. Tetapi, aku pernah terdengar bahawa ia juga mengikut pendapat mazhab. Maka, aku sering saja menjadi seperti biskut chipsmore. Sekejap pakai, sekejap tidak. Ish-ish begini rupanya Cik Julida. Itu bisik anda kan?

Jadi, aku cuba untuk menguatkan keyakinan dan pendirian aku terhadap isu ini. Melalui wawancara antara aku dan Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia, Ustaz Mohamad Zamri, kita di Malaysia mengikut Mazhab Shafi’e. Mengikut ajaran mazhab ini, seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan adalah aurat. Maka, secara automatiknya, kaki itu juga aurat ya sayang-sayangku Muslimah di luar sana. Aku juga.

Baiklah. Kita memang rasa payah untuk memakai stokin. Kalau dah nak memakai tudung pun payah. Tetapi, kita mencubalah ya. Setiap apa yang disuruh dalam Islam itu pasti punya hikmah yang besar. Besar sangat-sangat tau. Menurut ustaz Zamri lagi, ‘rahsia wanita’ juga boleh terbongkar dengan hanya melihat pada tumit kaki. Wow! Segera aku merenung tumit kakiku.

Apakah ‘rahsia wanita’ itu? Ohh...itu hanya aku yang tahu. Aku tak mahu bagitahu anda. Silalah cari sendiri. Dan hati-hati jika aku merenung tumit kaki anda yang comel itu. Haha. Just joking okey. Hah, wahai pemuda, jangan jeling-jeling tumit kaki wanita di sebelah anda ya.

Jadi, jelaslah ya, menutup aurat bukan hanya di tubuh badan dan juga kepala. Tetapi termasuklah kaki. Sila pergi beli stokin sekarang dan sarungkan pada kaki anda. Silalah Julida! Dah ada, tapi kat mana ya? Ish-ish...

Tetapi, ada tetapi ya. Bukan hanya pakai ketika pergi pejabat atau berjalan-jalan. Juga ketika ke shopping complex, ke kedai makan, ke pasar malam, ke rumah jiran sebelah dan semua tempat yang seharusnya. Bolehkah aku berbuat begitu? Oh..Tuhan..bantulah aku. Memang susah nak buat baik, nak jadi baik. Tetapi bila dicongak semula, alangkah ruginya sudah menutup aurat tetapi tetap mendapat dosa dan merasa bahang api neraka. Hanya kerana tak sudi menutup kaki ini dengan stokin!

Bukan bertazkirah, cuma nak sama-sama bermuhasabah. Herm...

No comments:

Post a Comment