Thursday, June 9, 2011

Ceritera Cinta Hampa

Irdina memandu laju keretanya. Kereta yang setia menemani kemana saja pinta hati Irdina. Bukan seperti manusia. Tiada siapa yang sanggup mengikuti dirinya jika diajak ke hujung dunia.
Dia terus memecut. Tiada arah tuju. Tiada destinasi dalam fikirannya. Yang ada hanyalah perasaan ingin terus berjalan tanpa berhenti. Apabila wajah lelaki yang pernah dicintainya sepenuh hati muncul bermain-main di mata, setiap kali itulah dia semakin memecut laju.

Memori bersama tidak pernah terpadam. Rindu tidak pernah terhenti walau berulangkali diri menafi.

Irdina tidak langsung mengerti akan perasaannya. Mengapa mesti dia terus mengingati dan mencintai seorang lelaki yang sudah pun pergi dari hidupnya. Lelaki itu tak ingin memilikinya. Lelaki itu tak mungkin mencintai dan menyayangi dirinya seperti dahulu lagi.

Irdina sebenarnya bertuah. Ketika ini, ada orang lain yang sudi membahagiakan dirinya. Ada yang ingin mencurahkan kasih sayang pada hatinya yang kian hampa dan terus derita. Namun, ternyata Irdina tewas. Tewas untuk membuka ruang itu kepada lelaki lain. Dia mencuba dan terus berusaha..tetapi tetap lelaki itu yang menyesak di dada.

Ketika hati mulai beristighfar, kereta diberhentikan entah di jalan mana. Irdina terus menangis semahunya. Bertanya di dalam hatinya, mengapa begitu tegar lelaki itu membiarkan cinta yang terbina sekian lama musnah begitu saja? Terlalu murahkah kasih sayang dan cinta yang aku berikan sehingga kini ia cuma terdampar hampa? Irdina menarik nafas panjang. Cuba mengembalikan kewarasan fikirannya.

Biar apa pun Irdina ketika ini dan di hari yang seterusnya. Sendiri atau menyepi. Membiarkan diri terus mencintai tanpa memiliki. Dia tetap mendoakan lelaki itu bahagia dan sudah temui apa yang dicari.

Destinasi sebenar Irdina adalah sebuah tempat yang cukup indah, cukup mendamaikan. Berada di rumah-Nya, hati Irdina tenang. Mengadu segala keperitan yang dirasai. Meminta secebis kekuatan dan kesabaran agar menerima kenyataan ini. Merayu supaya hari-hari yang dilalui mampu diteruskan dengan senyuman dan keceriaan. Biarlah hati ini hanya mencari kasih Ilahi yang hakiki.

Dan begitulah hari-hari yang terus dilalui Irdina.


Pengajaran yang dapat diambil: Usahlah biarkan hati hanyut mencintai seseorang. Menyayangi biarlah berpada-pada. Supaya kelak jika terluka, sembuhnya tidak mengambil masa yang lama. Carilah cinta Allah....itulah kebahagiaan abadi. Dia tidak pernah meninggalkan kita walau sesaat.

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik.” (Ali-Imran: 14)

No comments:

Post a Comment