Thursday, June 9, 2011

Belakang, Kini & Depan

“Orang melihat masa depan, dia pula mengenang lagi yang di belakang. Kalau difikirkan pun tak guna, bukan boleh dibawa ke depan dan diubah semula,” lantang benar rakan aku ini berkata-kata.

Memang betul. Tepat sekali. Untuk apa kita memikirkan peristiwa lama yang cuma merobek parut luka di hati, mencalar ketenangan fikiran. Semuanya sudah berlalu, tinggal kenangan, sebuah sejarah.

Pandanglah apa yang ada sekarang. Apa yang ada di depan mata. Kerna jika kita terus membilang-bilang perkara di belakang, tiba-tiba kita hilang sesuatu yang berharga disisi kita. Maka, semuanya melayang.

Renung yang di depan bukan dengan kepastian. Tetapi, dengan usaha dan harapan. Tinggalkan yang dibelakang, hargai yang ada sekarang, coraklah apa yang bakal berada di depan.

Jika dibelakang adalah sebuah kegagalan, pastikan kini adalah sebuah percubaan, supaya yang di depan adalah sebuah kejayaan. Kebahagiaan dan kejayaan yang bermula dengan kegagalan, keperitan dan rintangan menjanjikan satu kepuasan yang amat indah dalam kehidupan.

Kecewa biarlah penuh bergaya. Bergaya yang dimaksudkan, tidak gentar untuk terus mencuba.

Terima kasih kawan kerana mengajar aku melihat yang di belakang, kini dan di depan dengan seukir senyuman.

“Sesungguhnya, penyesalan yang berlarut-larutan terhadap kegagalan masa lalu dan tangisan atas penderitaan dan kekalahan merupakan satu fenomena kekufuran dan marah terhadap takdir-Nya.” -Dr. ‘Aidh Bin Abdullah Al-Qarni-

.

No comments:

Post a Comment