Monday, June 20, 2011

Aku & Di Sebalik Tirai Kampus

Gembira dapat diterima masuk ke UIA memang tak dapat digambarkan. Rasa nak menjerit bagi satu dunia tahu. Tapi mula-mula tak percaya juga. Banyak kali ulang telefon sistem pemeriksaan UPU hari itu. “Tahniah. Anda telah terpilih untuk memasuki Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam jurusan Sains Kemanusiaan dan Ilmu Wahyu.” Penat operator telefon itu mengulang kerana rasa tidak percaya aku ini. Maklumlah, bukan budak pandai.

Al-kisah budak manja terpaksa berpisah dengan keluarga. Memang sedih dan sadis. Berapa kali sehari asyik ulang ke tandas, buang air mata. Homesick. Tapi, siapa pun tak tahu. Muka nampak ceria, tapi mata tetap sembab kot. Bila orang tanya, jawab, “memang mata saya macam ni kalau kurang tidur.” Masalahnya, terlebih tidur ada la.

Makan, teringat masakan mak. Mandi, teringat gayung kat bilik air umah. Tengok katil, terbayang katil yang aku tidur dengan adik kat umah. Tengok luar tingkap, tak nampak lori jual ikan. Aku nak dengar mak berleter. Aku nak gaduh dengan adik. Aku nak usik ‘peah’ sampai dia merajuk. Aku nak baring sambil tengok kartun atau drama akasia. Ahh..tolong! Jerit batinku. Memang sedih dan sadis.

Telefon mak tiap-tiap hari. Kalendar atas meja lebih dari sepuluh kali sehari mencongak-congak bila nak cuti. Kalau boleh, tiap-tiap minggu sabtu ahad nak lari balik rumah. Bila roomates balik rumah time weekend, aku pulak duduk bilik sorang-sorang tulis diari. Gila lah. Memang sedih dan sadis betul.

Kat sana, aku agak ‘culture shock’. Manakan tidak. Aku pelajar sekolah biasa. Sudah biasa mengenal dunia luar persekitaran budak-budak sempoi. Tiba-tiba berada di dunia yang penuh dengan sopan-santun dan adabnya. Memakai baju kurung ke kelas. Memakai stokin. Berkawan dengan rakan-rakan yang berlatar belakangkan sekolah agama.

Mendengar syarahan-syarahan yang sentiasa menyentuh tentang keagamaan. Menghafaz Surah-surah pilihan. Berbincang di dalam usrah. Buat assignment mesti kena masukkan ayat al-Quran atau Hadis. Wah! Mampukah aku? Soal aku pada diri yang sangatlah kerdil dirasakan ketika itu. Pasti kawan-kawan aku di sekolah pun berfikir, adakah Julida akan transform menjadi ustazah di universiti Islam itu? Oh..inilah aku sekarang kawan-kawan. Tak berapa nak ustazah la. Hehe. Dapat menulis untuk majalah Islam pun jadilah.

Paling sadis dan kecut perut, bangunan hostel yang aku tinggal itu dikatakan penuh dengan kisah-kisah seram. Kolej Kadijah, bangunan lama yang dulunya adalah sebuah hospital. Ada 9 tingkat kalau tak silap aku. Tingkat mana entah dikatakan ada bilik mayat. Ramai yang pernah diusik. Macam-macam jenis cerita momok la aku dengar. Tuhanku..memang tidurku bukan tidur-tidur ayam, tidur-tidur itik pun belum tentu. Kalau boleh aku nak ada waktu siang saja. Malam, tolonglah jangan muncul. Tolonglah...Doraemon, tolong keluarkan alat pembeku waktu........


Nantilah sambung lagi yer....

No comments:

Post a Comment