Tuesday, June 14, 2011

Aku, Wanita Itu & Masjid (2)

Selesai solat, ketika imam sedang berwirid dan berzikir, aku terdengar suara orang menangis teresak-esak. Aku perhati kiri, kanan rupanya. Wanita tadi. Dia mengesat airmatanya dengan kain telekung yang dipakai. “Hah..kenapa dia menangis ni..bacaan imam tadi sayu sangat ke?” bisik hatiku masih memandang ke wajahnya.

Ketika imam membaca doa pula, dia masih begitu. Sehingga aku tidak boleh khusyuk menghayati doa yang dibacakan. Selesai berdoa, aku menghulurkan tangan dan bersalam “semut” dengannya. Dapat aku rasakan kesayuan dalam dirinya ketika berpelukan. Hati aku tetap meronta-ronta untuk berkongsi apa sebenarnya yang membuatkan dia bersedih sebegitu. Busy body jugak aku ni.

“Err..awak okey tak?” tanyaku pada wanita itu perlahan. Dalam hati memang gementar juga. Mana tau tiba-tiba dia sound baik punya atau buat don’t know. Mana nak sorok muka. Tiba-tiba dia memandang wajah aku, kemudian mata aku. “Hah sudah...mesti kena kaw-kaw ni..” bisik hatiku. “Jom kita duduk kat sana..” ujar wanita tersebut sambil menuding jari ke satu sudut di tepi dinding masjid. Aku ikut saja.

“Saya minta maaf la kalau saya buat solat awak terganggu tadi..” wanita itu bersuara.

“eh..taklah..saya cuma bertanya, kalau-kalau awak nak berkongsi ke..” lantas aku menjawab. Sedangkan dalam hati, memang terus tak khusyuk solat aku. Maklumlah, iman lemah. Wanita itu diam seketika. Sambil mengurut jari-jemari. “kalau awak taknak kongsi takpela..heh ntah apa-apa la saya ni kan..baru kenal dah sibuk-sibuk hal orang..” jawab aku sambil tersengih-sengih. Mesti nampak tak ketahuan betul aku ni.

“tak..takpe..sebenarnya saya rasa bersalah..sejak kekasih lama saya balik pada saya, saya dah tak macam dulu..lupa pada Allah..”

Eh, takkan pasal tu pun sedih sangat. Macam dah buat dosa besar je. Bisik hati aku.

“awak tak percaya ek? Itu saja yang saya sedihkan..cinta dunia selalu melalaikan kita. Dulu masa saya putus dengan dia, saya asyik solat je. Berdoa tak kira masa. Sampailah saya rasa tenang. Tiba-tiba dia nak sambung balik hubungan kami. Saya terima. Lepas tu saya dah lalai. Tak kuat iman macam dulu..Malah jadi bertambah teruk..” terang wanita itu panjang lebar bila melihat aku yang hanya terdiam.

“Er..bukan tak percaya..saya cuma tak sangka yang awak sedih sangat pasal tu..bagusnya..awak betul-betul kesal dengan kelalaian awak..” jawabku perlahan.

“Sebelum ni saya terus hanyut sampailah satu ketika tu..saya tengah memandu..waktu malam..tiba-tiba perut saya sakit sangat..memang tak tahan sangat..pedih..saya cuma ingat pada boyfriend waktu tu. Terus ambik henset dan call boyfriend saya..tapi tak berjawab..saya berhenti kat tepi kedai..saya nak minta tolong orang tapi saya rasa tak boleh nak gerak langsung..sakit..lalu saya teringat pada Allah..saya berdoa..puas berdoa..supaya hilangkan sakit ni..”

Tutur katanya sekejap perlahan, sekejap laju. Dapat aku lihat airmata yang bertakung menunggu masa untuk mengalir di pipinya. Dia meneruskan kata-kata,

“sambil tu saya tiba-tiba tersedar..kenapala time macam ni baru saya nak berdoa dan minta tolong pada Allah bersungguh-sungguh..sedangkan orang pertama yang saya ingat tadi adalah boyfriend saya..kejamnya saya..jadikan Allah pilihan selepas lelaki yang masih tiada apa-apa ikatan dengan saya..saya menangis..menangis menahan sakit dan menahan penyesalan yang timbul..”

Airmata yang jatuh dikesat dengan cepat olehnya. Aku juga tak mampu bertahan lagi. Tetapi aku cuba untuk tidak menitiskan air mata. Aku tak suka menangis di hadapan orang. Tunggulah kehadiranku wahai tandas.

“Alhamdulillah..tak lama tu, sakit perut makin hilang..saya terus ucapkan syukur pada Allah dan berjanji pada diri saya, saya takkan lalai lagi dengan cinta manusia..” katanya sambil tersenyum sedikit.

Terpana aku mendengar ceritanya. Aku masih terdiam. Fikiran pula melayang memikirkan diri sendiri. Aku pun lalai juga dengan cinta manusia. Ish-ish..sedar-sedarlah Julida.

“Minta maafla buat awak termenung pulak..” kata wanita itu mematikan lamunanku.

“Er taklah..saya cuma rasa saya pun sama..tapi, tak sedar-sedar lagi macam awak..”

“Takpe..awak student ke?” tiba-tiba dia melangkau dari alam sedih dan kesal ke alam realiti.

“tak..dah keja..eh, ha’a..dah pukul dua lebih pun..nak masuk ofis ni..” kataku sambil merenung sekilas jam di tangan. Terbayang di mataku encik editor.

“ok..terima kasih sudi tanya masalah saya..saya nampak...,” belum sempat dia menghabiskan bicaranya, tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Dan dia seperti harus bergegas ke satu tempat. Selepas bersalam, dia terus berlalu meninggalkan aku yang masih membetulkan tudung.

Tiba-tiba aku pula rasa nak nangis. Terfikir aku, memang kejamnya manusia. Meletakkan kasih sayang dan cinta kepada manusia lebih dari kepada Allah. Bila dalam kesusahan, bila tiada manusia dapat membantu, baru terhegeh-hegeh nak minta tolong Allah. Bukan mengata wanita itu, tetapi tuju pada diri sendiri juga.

Aku ingat lagi masa aku putus cinta kali pertama dalam hidup...


Bersambung lah lagi wei...

1 comment:

  1. Jue, rasa sangat sayu.. Syukran sharing pengalaman jue.. Betapa manusia itu kerdil di sisiNya, tapi masih lagi mampu menoleh kepada yang lain. Kejam nya manusia ni! Astaghfirullah al-Azim, moga kita sentiasa deteguhkan iman kepada Nya.. InsyaAllah..

    ReplyDelete