Thursday, June 9, 2011

Aku, Wanita Itu & Masjid

Selesai semua kerja untuk minggu ini. Mungkin inilah kali pertama aku berjaya menghantar semua story sebelum dateline. Syabas Julida! Maklumlah, sebenarnya cover dua story saja minggu ni.

Bila tak ada kerja, secara automatik aku mulalah memasuki dunia ‘blues untuk aku’. Masalah-masalah yang aku simpan kemas-kemas dalam kotak hati pun berterabur keluar berpusar-pusar di fikiran. Lantas perasaan menjadi gusar. Pelbagai persoalan berpusu-pusu meminta jawapan. Nah! Jiwa kacau.

Maka, siapa bilang orang yang menulis penulisan berbentuk keagamaan atau motivasi boleh memiliki ketenangan sepanjang masa? Kita semua manusia yang sama. Kadang-kadang boleh jadi mat cool, kadang pula boleh jadi ratu air mata, ada ketika boleh jadi harimau kelaparan.

Sebelum hati jadi makin tak keruan, lebih baik aku cari cara untuk kawal semua ini. Tiba waktu lunch, aku gerak keluar dari ofis dan memandu keretaku ke masjid. Harap-harap dapat solat jemaah di sana. Terus-terang aku katakan, ketenangan yang kita perolehi di rumah Allah itu terlalu indah. Berada di situ, aku terasa seperti dunia itu jauh dari aku. Masalah bukan lagi musuh ketat. Yang ada cuma rasa kehambaan dan ketenangan.

Kalau ada sesiapa yang masih tidak percaya, cubalah jejakkan kaki anda ke masjid. Duduk di situ, beriktikaf sebentar di situ. Jika ada rasa-rasa sakit hati dengan sesiapa di dalam hidup ini, pasti ketika di situ, virus bahaya itu tiada lagi. Yang ada cuma merenungi dan menyesali kesilapan diri sendiri, mengagungi kebesaran dan kekuasaan Ilahi. Dan pastinya selepas itu hati meronta-ronta untuk sentiasa datang mengunjunginya lagi.

Sebelum ini, aku tidak rasa masjid itu terlalu bererti untuk aku jadikan tempat mencari ketenangan. Mungkin pergi shopping. Mungkin tidur. Mungkin solat dan berdoa saja di rumah. Mungkin main game. Mungkin layan dvd. Mungkin pergi makan Mc’D. Lagipun masjid itu seharusnya menjadi tempat untuk lelaki. Mungkin wanita hanya pergi ketika solat terawih atau solat hari raya. Tipikal sungguh pemikiran aku.

Tetapi, pertama kali aku memaksa diri aku ke situ, betapa indahnya perasaan yang aku nikmati. Kuatnya aku rasakan kehadiran Allah dalam hatiku. Mendengar tazkirah yang sedang disampaikan selesai solat jemaah, aku rasa betapa ruginya baru kini masjid itu aku sanjungi. Betapa ruginya aku melepaskan ilmu-ilmu yang dicurahkan secara percuma di situ hampir setiap malam.

Menyedihkan. Perkara paling indah dan berharga yang terdapat di masjid, kurang dimengerti. Aku lihat sekeliling, yang ada cuma pakcik-pakcik, makcik-makcik, datuk-datuk, nenek-nenek dan anak-anak kecil. Orang muda yang sebaya aku, atau remaja, tak sampai enam orang. Mungkin orang muda lebih gemar meluangkan masa di shopping complex, di panggung wayang, di kedai-kedai makan. Mungkin orang bekerja terlalu penat sehingga mahu berehat saja di rumah. Begitu juga aku.

Namun, kini aku sedari betapa hebatnya penangan sebuah tempat yang bernama masjid. Sungguh aku bersyukur dan jutaan terima kasih setinggi langit aku ucapkan kepada seorang sahabat yang telah membuka pintu hati aku untuk mencintai rumah Allah. Salute di atas dorongan mu!

Sampai di masjid, aku parking PJJ. Ketika itu azan mula berkumandang. Aku berjalan perlahan-lahan menuju ke tempat wuduk. Selesai berwuduk, aku berjalan berlenggang ke ruang solat di tingkat atas. Maklumlah, imam baru angkat takbir, lewat sebentar tak apa. Memang beginilah manusia, bila nak berjumpa Allah, selalu saja bersikap berlengah-lengah dan sambil lewa.

Tiba-tiba ada seorang wanita memintas aku dengan pantas sekali. Dia jalan terkocoh-kocoh seperti dikejar anijng. Tetapi bukan seperti lari marathon. Berlari-lari anak laju menuju ke ruang solat. Tampak benar tergopoh-gopoh. Dalam hati aku berkata, “dia ni takut tak sempat solat jemaah ke? Alah..imam baru angkat takbir je..”.

Pandanganku terus mengekori langkahnya sehingga dalam beberapa saat saja kelibatnya sudah hilang dari pandangan. Ketika aku memasuki saf di bahagian hujung sekali, aku lihat dia di sebelahku. Khusyuk sekali dia solat. Tampak jelas pada wajahnya. “Kenapa aku pula berlengah-lengah lagi ni, sempat pula kaji orang tu solat khusyuk ke tak,” bidas aku pada diri sendiri.


Bersambung...

No comments:

Post a Comment